Αρχή Εκκλησιαστικού Έτους

Γράφει ο πρεσβύτερος Νικόλαος Κατσηδήμας


Αγαπητοί μου φίλοι και χριστιανοί μου,

Η 1η Σεπτεμβρίου 2017, είναι η αρχή του νέου Εκκλησιαστικού έτους, το οποίο αρχίζει αυτή την ημέρα και θα τελειώσει συν Θεώ την 31ην Αυγούστου του 2018. Αλλά θα μου πείτε: Δεν είναι η πρώτη του έτους η 1η Ιανουαρίου; Όχι, χριστιανοί μου! Η 1η Ιανουαρίου είναι η αρχή του πολιτικού έτους. Την ημέρα αυτή την γιορτάζουν για πρωτοχρονιά όλοι οι άνθρωποι της γης, πιστοί και άπιστοι.

Εμείς όμως, σαν Ορθόδοξοι πιστοί Χριστιανοί, πρέπει να έχουμε μία δική μας πρωτοχρονιά. Και αυτή είναι η 1η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους. Δηλαδή η 1η Σεπτεμβρίου είναι η Εκκλησιαστική Πρωτοχρονιά, «αρχή Ινδίκτου», όπως την γράφουν τα Εκκλησιαστικά μας βιβλία. Και είναι αυτή η ημέρα η πρώτη του έτους κατά το ημερολόγιο της Παλαιάς Διαθήκης, που το έτος άρχιζε από το Φθινόπωρο. Βλέπετε λοιπόν ότι και το Εκκλησιαστικό τυπικό μας το ρυθμίζει η Παλαιά Διαθήκη.

Με το νέο Σωτήριο Εκκλησιαστικό έτος 2016-2017, ας πετάξουμε από πάνω μας, τα βάρη των αμαρτιών μας, με την ειλικρινή μετάνοια και την εξομολόγηση. Ας πάρουμε την απόφαση να απαρνηθούμε τον πρώτο μας αμαρτωλό βίο και να εφαρμόζουμε σταθερά τον νόμο του Θεού. Αυτό λέγεται ΜΕΤΑΝΟΙΑ.




Εύχομαι ολόψυχα το έτος αυτό να είναι για όλους μας, έτος μετανοίας, έτος δημιουργικό και πνευματικά καρποφόρο για κάθε Χριστιανό, για κάθε ενορία της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, καθώς επίσης και σε κάθε Χριστιανικό σπίτι, για να λάβουμε έτσι την Χάρη και την Ευλογία του Θεού και να δούμε καλύτερες ημέρες. ΑΜΗΝ!

ΠΩΣ ΚΑΘΟΡΙΣΤΗΚΕ Η 1Η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΩΣ Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ;

Στην περιοχή της Ανατολής τα περισσότερα ημερολόγια είχαν ως πρωτοχρονιά την 24η Σεπτεμβρίου, ημέρα της φθινοπωρινής ισημερίας. Επειδή όμως η 23η ήταν η γενέθλια ημέρα του Αυτοκράτορα της Ρώμης Οκταβιανού, η πρωτοχρονιά μετατέθηκε στις 23 Σεπτεμβρίου, η οποία και καθορίστηκε ως αρχή της Ινδίκτου, δηλαδή της περιόδου του ρωμαϊκού διατάγματος για τον φόρο που ίσχυε για 15 έτη.

Έτσι Ίνδικτος κατάντησε να σημαίνει αργότερα το έτος και αρχή της Ινδίκτου την Πρωτοχρονιά. Αυτή την Πρωτοχρονιά βρήκε η Εκκλησία και της έδωσε Χριστιανικό περιεχόμενο, αφού τοποθέτησε σε αυτήν την εορτή της Συλλήψεως του Προδρόμου, που αποτελεί και το πρώτο γεγονός της Ευαγγελικής Ιστορίας.

Αργότερα, το 462 μ. Χ., για πρακτικούς λόγους και για να συμπίπτει η πρώτη του έτους με την πρώτη του μηνός, η Εκκλησιαστική πρωτοχρονιά μετατέθηκε την 1 η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους. Διευκρινίζεται ότι η πρωτοχρονιά της 1ης Ιανουαρίου έχει Ρωμαϊκή προέλευση και ήρθε στην Ορθόδοξη Ανατολή κατά τα νεότερα χρόνια.

Η Εκκλησιαστική ακολουθία για το νέο έτος τελείται την 1η Σεπτεμβρίου, μία ακολουθία απαράμιλλου κάλλους ως προς το υμνογραφικό υλικό. Σημειωτέον ότι πριν από λίγα χρόνια η Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία μας, δια του Οικουμενικού μας Πατριάρχου κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ όρισε την 1η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους ως ημέρα αφιερωμένη στο φυσικό περιβάλλον.

ΟΙ 40 ΑΣΚΗΤΡΙΕΣ ΠΑΡΘΕΝΕΣ ΠΟΥ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΤΗΝ 1Η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΚΑΙ Ο ΑΓΙΟΣ ΑΜΜΟΥΝ Η ΑΜΜΩΝ.
Εορτάζουν η Αδαμαντίνη, Καλλιρρόη, Χαρίκλεια, Πηνελόπη, Κλειώ, Θάλεια, Μαριάνθη, Ευτέρπη, Τερψιχόρη, Ουρανία, Κλεονίκη, Σαπφώ, Ερατώ, Πολύμνια, Δωδώνη, Αθηνά, Τρωάδα, Κλεοπάτρα, Κοραλία, Καλλίστη, Θεονόη, Θεανώ, Ασπασία, Πολυνίκη, Διόνη, Θεοφάνη, Ερασμία, Ερμηνεία, Αφροδίτη, Μαργαρίτα, Αντιγόνη, Πανδώρα, Χάιδω, Λάμπρω, Μόσχω, Αρηβοΐα, Θεονύμφη, Ακριβή, Μελπομένη, Ελπινίκη.

Ο Αμμούν ή Άμμων ήταν Διάκονος στην Αδριανούπολη της Θράκης και διδάσκαλος 40 των παραπάνω ασκητριών παρθένων. Αυτόν λοιπόν, ο ηγεμόνας της Αδριανούπολης Βάβδος, επειδή δεν δεχόταν να θυσιάσει στα είδωλα, παρέπεμψε μαζί με τις 40 μαθήτριες του στον Λικίνιο τον άρχοντα της Θράκης.

Αυτός, αφού τις βασάνισε σκληρά, τις μεν πρώτες δέκα έκαψε ζωντανές, τις δε επόμενες οκτώ αποκεφάλισε, τις επόμενες δέκα σκότωσε με ξίφος, αφού τις χτύπησε στο στόμα και την καρδιά και τις υπόλοιπες δώδεκα θανάτωσε με μαχαίρια και πυρακτωμένα σίδερα στο στόμα. Τον δε Αμμούν θανάτωσε, αφού του έβαλε πυρακτωμένη καλύπτρα στο κεφάλι (άλλοι αναφέρουν ότι κατόπιν τον αποκεφάλισε).

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΙΑ ΣΤΙΣ ΕΟΡΤΑΖΟΥΣΕΣ







Σχόλια

Αρχειοθήκη

Εμφάνιση περισσότερων