Αρχαίος Ελληνισμός και Ελληνορθόδοξος Χριστιανισμός: συγκρούσεις και συναντήσεις


1.     ΠΡΩΤΗ ΟΜΙΛΙΑ του κύκλου: Αρχαίος Ελληνισμός και Ελληνορθόδοξος Χριστιανισμός: συγκρούσεις και συναντήσεις
-         Σάββατο: 8 Οκτωβρίου, 2011
Ώρα: 11:00 π.μ.

Θέμα: Η στάσις των Πατέρων έναντι της Αρχαίας Ελληνικής παιδείας και φιλοσοφίας:

1.     Διαλεκτική μέθοδος στην προσέγγιση: εκλεκτικότητα και επιλογή έναντι της Αρχαίας Παραδόσεως.
2.     Αναγνώρισις της Μερικής Αποκαλύψεως του Θεού στην αρχαία φιλοσοφία δια του «Λόγου σπερματικού».
3.     «Υπαρξιακή» διάστασις του «φιλοσοφείν» ως αναζήτηση της αληθείας και ικανοποίηση των οντολογικών-υπαρξιακών «αναγκών» του ανθρώπου, στην έννοια του «γένοι’ οίος εσσί μάθων» του Πινδάρου.

2.     ΔΕΥΤΕΡΗ ΟΜΙΛΙΑ του κύκλου: Αρχαίος Ελληνισμός και Ελληνορθόδοξος Χριστιανισμός: συγκρούσεις και συναντήσεις
 Σάββατο: 5 Νοεμβρίου 2011,  Ώρα: 11:00 π.μ.

Θεμα: Ο Ελληνορθόδοξος Χριστιανισμός ως «συμπλήρωση» και «εκπλήρωση» της Ελληνικής παιδείας και φιλοσοφίας:
1.     Η αποκαλυπτικο-δογματική «αυτονομία» της Ελληνορθοδόξου θεολογίας έναντι της κληρονομιάς της αρχαίας παιδείας και φιλοσοφίας.
2.     Οντολογία: η «οντο-θεο-λογία» του Πλάτωνος και του Αριστοτέλους έναντι της «αποφατικής Θεολογίας» του Ορθοδόξου Χριστιανισμού.
3.     Κοσμολογία: Φύσις και Δημιουργία. Εκ της εννοίας της «φύσεως», της Ανάγκης και της Ειμαρμένης της αρχαίας φιλοσοφίας και της τραγωδίας εις την αποκάλυψη του Θεού ως «Δημιουργού των απάντων».
4.     Ανθρωπολογία: Εκ των «Ειδών» του Πλάτωνος και της «μορφής» του Αριστοτέλους ως «οίον όν», εις την Χριστιανική έννοια του Προσώπου ως ανώτατος τρόπος είναι.   
4.1.         Προήγηση του Προσώπου των γενικών αιτιών του είναι: ο Θεάνθρωπος Χριστός ως ουσιώδης «καλή αλλοίωση» της αρχαίας φιλοσοφίας περί Θεού και ανθρώπου.
4.2.         Εκ της έννοιας της «μετεμψυχώσεως» και του «κυκλικού χρόνου» της αρχαίας φιλοσοφίας εις την εμπειρία της ενσαρκώσεως ως «πληρωμής των καιρών» και της Αναστάσεως ως κατά Θεόν «μεταμορφώσεως» της χρονικότητας της ιστορίας και της φύσεως (η «νέα κτίσις»).
4.3.         Από το ιδεώδες του «καλού καγαθού» ανθρώπου εις την θεία κλήση εις την κατά χάριν θέωση της ανθρώπινης φύσεως.
4.4.         Εκ της πλατωνικής διχοτομήσεως μεταξύ «ουράνιου τόπου» και «κόσμου των αισθήσεων» εις την Θεανθρώπινη δυναμική δια της ενανθρωπίσεως του Λόγου του Θεού.
4.5.         Από την αρχαία έννοια της «λυτρώσεως» ως φυσικής καταστάσεως εκ της «γνώσεως της αληθείας» εις την εμπειρία της «λυτρώσεως» ως «χαρισθείσα κατάσταση» «δια χάριτος Θεού».

3.     ΔΕΥΤΕΡΗ ΟΜΙΛΙΑ του κύκλου: Αρχαίος Ελληνισμός και Ελληνορθόδοξος Χριστιανισμός: συγκρούσεις και συναντήσεις
Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011
Ώρα: 11:00 π.μ.

Θέμα: Ουσιώδεις συναντήσεις μεταξύ της Αρχαίας Παιδείας και Φιλοσοφίας και του Ελληνορθόδοξου Χριστιανισμού:

Η  - Η «ανάγκη» της υπάρξεως του Θεού ως «δημιουργού» (Πλάτων), «ακίνητου κινούντος» και «αρχής» των απάντων (Αριστοτέλης).
2.    - Γνώσις της αληθείας και σωφροσύνη ως θεμέλιο πάντων των αρετών.
2.     - Η εμπειρία της γνώσεως της αληθείας ως «λυτρωτική» και «μεταμορφωτική».
3.      - Η έννοια του Λόγου ως καθ’ όλου ενότητας και «υποστάσεως» της αληθείας.
4.  - Η αυτογνωσία ως πηγή της θεογνωσίας ως «γνώσεως» και «εμπειρίας» του Θεού.
5.     - Η ουσιαστική αθανασία της ψυχής.
6.     - «Υπαρχιακή» διάστασις της αναζητήσεως της αληθείας.  
7.  - Η αισθητικο-τεχνική αναγνώρισις του Θείου: το «κάλλος» ως αίσθησις του Θεού. 

Π. Αθανάσιος Γιάννες
Ιερός Ναός Αναλήψεως του Σωτήρος
Ραφήνα Αττικής
20.09.2011




Σχόλια

Αρχειοθήκη

Εμφάνιση περισσότερων